1. softkom
  2. baza znanja
  3. fakturisanje
  4. uvoz izvoda iz programa za elektronsko bankarstvo

UVOZ IZVODA IZ PROGRAMA ZA ELEKTRONSKO BANKARSTVO

Poslovni softver Sors omogućava uvoz izvoda iz programa za elektronsko bankarstvo, odnosno omogućava automatizaciju evidencije uplata i isplata sa tekućih računa.

SADRŽAJ

Koncept
Automatsko povezivanje stavki izvoda (prometa) sa partnerima iz šifarnika
Izvoz izvoda iz programa za elektronsko plaćanje
Uvoz izvoda u program Sors
Ručno povezivanje stavki izvoda (prometa) sa partnerima iz šifarnika

KONCEPT

Da bi poslovni softver Sors uvezao izvode prvo je potrebno da se izvodi izvezu iz programa za elektronsko bankarstvo u odgovarajući fajl. Ova operacija obavlja se u programu za elektronsko bankarstvo.

Prilikom uvoza podataka iz fajla koji sadrži izvode najveći izazov je automatsko povezivanje stavki izvoda (prometa iz izvoda, uplata i isplata) sa partnerima iz šifrarnika kupaca, dobavljača i zaposlenih (ovaj postupak opisan je ovde).

Rezultat uvoza izvoda program Sors prikazuje korisniku i omogućava mu da, ako je potrebno, ručno izvrši izmene.

AUTOMATSKO POVEZIVANJE STAVKI IZVODA (PROMETA) SA PARTNERIMA IZ ŠIFARNIKA

Automatsko povezivanje stavki iz izvoda (prometa iz izvoda, uplata i isplata) sa partnerima iz šifrarnika podrazumeva da program poveže stavku izvoda (uplatu ili isplatu) sa partnerom koji je upisan u šifarnik kupaca, dobavljača ili zaposlenih. Program obavlja ovaj postupak prema sledećoj proceduri:

  1. Program prvo pretražuje šifarnike kupaca, dobavljača i zaposlenih na osnovu tekućeg računa iz stavke izvoda sa kojim je promet izvršen. Ako u šifarnicima pronađe partnera sa odgovarajućim tekućim računom program će povezati stavku iz izvoda sa partnerom iz šifarnika. Više o tekućim računima u šifarniku kupaca možete da pročitate ovde a tekući računi u šifarniku dobavljača opisani su ovde.
  2. U slučaju da ne pronađe partnera sa tekućim računom iz izvoda program će pokušati da se poveže na servis NBS i da, na osnovu tekućeg računa, preuzime PIB partnera (ako je partner pravno lice).
  3. Pod uslovom da sa servisa NBS preuzme PIB partnera, program će pretražiti šifarnike kupaca, dobavljača i zaposlenih na osnovu preuzetog PIB-a i ako pronađe partnera sa odgovarajućim PIB-om, povezaće stavku izvoda i partnera. Program će automatski dodeliti tekući račun iz stavke izvoda partneru koji je pronađen na osnovu PIB-a da bi prilikom sledećeg uvoza izbegao komunikaciju sa servisom NBS, odnosno da bi povezivanje prometa sa partnerom iz šifarnika moglo da bude obavljeno pretragom iz koraka 1.

Napominjemo da servis NBS stavlja na raspolaganje podatke o pravnim licima ali da podaci o fizičkim licima nisu dostupni. Zbog toga automatsko povezivanje partnera sa stavkom izvoda koji je izvršen sa fizičkim licem može da se obavi isključivo ako je partner povezan sa tekućim računom, odnosno može da se obavi isključivo pretragom koja je opisana u koraku 1.

Prilikom automatskog povezivanja partnera iz šifarnika sa stavkom izvoda važe sledeća pravila:

  1. Kada obrađuje uplate program pretražuje šifarnik kupaca ali ne pretražuje šifarnike dobavljača i zaposlenih. To znači da uplata ne može da bude povezana sa dobavljačem i zaposlenim.
  2. Kada obrađuje isplate program pretražuje šifarnike dobavljača i zaposlenih ali ne pretražuje šifarnik kupaca. To znači da isplata ne može da bude povezana sa kupcem.

U slučaju da program ne uspe da automatski poveže stavku izvoda sa partnerima iz šifarnika, korisniku će biti omogućeno da to uradi ručno.

IZVOZ IZVODA IZ PROGRAMA ZA ELEKTRONSKO PLAĆANJE

Instrukcije za izvoz izvoda iz programa za elektronsko bankarstvo u fajl možete da pronađete u uputstvu za upotrebu programa za elektronsko bankarstvo a mi ovom delu dajemo napomene vezane za tipove i strukturu fajlova.

  1. Za program za elektronsko bankarstvo Halkom: prilikom izvoza izvoda potrebno je da odaberete opciju Prošireni izvoz. U prozoru Parametri proširenog izvoza sve opcije treba da budu čekirane.
  2. Za program za elektronsko bankarstvo Asseco (Pexim): prilikom izvoza izvoda potrebno je da izaberete da se fajl snimi (Save as type) kao Text file (txt).
  3. Za program za elektronsko bankarstvo Raiffeisen banke: prilikom izvoza izvoda potrebno je da izaberete da se fajl preuzme kao TXT.

UVOZ IZVODA U PROGRAM SORS

Prozor za uvoz izvoda iz programa za elektronsko bankarstvo možete da pokrenete na sledeći način:

  1. U glavnom meniju kliknete na stavku Tekući računi.
  2. Zatim izaberete stavku Uvoz izvoda.
  3. Otvara se prozor koji je prikazan na slici ispod.
Prozor za uvoz izvoda iz programa za elektronsko bankarstvo

Uvoz podataka iz fajla koji sadrži izvode možete da izvršite na sledeći način:

  1. U delu prozora koji je na slici označen brojem 1 nalazi se padajući meni Tekući račun u kome je potrebno da izaberete tekući račun na koji se izvod odnosi.
  2. U padajućem meniju Vrsta fajla za uvoz, koji se nalazi u delu prozora koji je na slici označen brojem 1, potrebno je da izaberete program za elektronsko bankarstvo iz koga se izvod uvozi (na primer Halkom ili Reiffeisen).
  3. Fajl sa izvodima možete da izaberete klikom na dugme Izaberi fajl, koje se nalazi u delu prozora koji je na slici označen brojem 2.
  4. Pošto izaberete tekući račun na koji se izvod odnosi, program iz koga se izvod uvozi kao i fajl koji sadrži izvod, kliknite na dugme Uvezi, koje se nalazi u delu prozora koji je na slici označen brojem 2.

Pošto se izvod uveze stavke izvoda će biti prikazane u tabeli koja je na slici označena brojem 2. Tabela ima sledeće kolone:

  1. Broj izvoda. U ovoj koloni se prikazuje broj izvoda.
  2. Datum izvoda. U ovoj koloni se prikazuje datum izvoda.
  3. Partner. U ovoj koloni se prikazuje partner sa kojim je promet izvršen, odnosno partner iz šifarnika koji je povezan sa stavkom izvoda. Automatsko povezivanje partnera iz šifarnika i stavke izvoda vrši se na način koji je opisan ovde.
  4. Uplata. U ovoj koloni se prikazuje iznos uplate na tekući račun.
  5. Isplata. U ovoj koloni se prikazuje iznos isplate sa tekućeg računa.
  6. Osnov prometa. U ovoj koloni se prikazuje osnov po kome je izvršen promet. Podrazumevano, posle uvoza izvoda, smatra se da je promet izvršen po osnovu računa.
  7. Napomena. U ovoj koloni se prikazuje opis prometa, odnosno svrha doznake koja je upisana u nalog za prenos.
  8. Opis greške. U slučaju da je prilikom uvoza stavke izvoda došlo do greške (na primer, ako program nije uspeo da automatski poveže partnera sa stavkom izvoda) u ovoj koloni će biti prikazan opis greške.
  9. Tekući račun partnera. U ovoj koloni prikazuje se tekući račun partnera.

Stavku izvoda možete da izmenite ako dva puta kliknete mišem na nju ili ako desnim tasterom kliknete mišem na nju a zatim, u meniju koji se prikaže, na stavku Izmeni. Prozor za izmenu stavke izvoda je isti kao prozor za ručnu evidenciju uplata i isplata. Pošto se na ova dva prozora primenjuju identična pravila ovde nećemo opisivati funkcije ovog prozora već ćemo samo napomenuti da je korisniku omogućena izmena svih podataka koji su uvezeni.

Ako desnim tasterom kliknete na stavku izvoda prikazaće se meni koji sadrži sledeće opcije:

  1. Izmeni. Klikom na ovu opciju otvara se prozor za izmenu stavke izvoda koji je identičan prozoru za ručnu evidenciju uplata i isplata
  2. Obriši. Klikom na ovu opciju možete da obrišete stavku izvoda.
  3. Prikaži informacije o partneru iz šifarnika partnera. Ako kliknete na ovu opciju prikazaće se prozor u kome možete da vidite podatke o kupcu, dobavljaču ili zaposlenom.
  4. Prikaži informacije o partneru koje su preuzete sa NBS. Ako kliknete na ovu opciju prikazaće se prozor koji sadrži podatke o partneru koji su preuzeti sa servisa NBS.

U delu prozora koji je označen brojem 4 prikazan je zbir svih uplata i isplata kao i broj stavki izvoda koje su uvezene.

Uvezene stavke izvoda možete da snimite u bazu ako kliknete na dugme Snimi koje se nalazi u delu prozora koji je označen brojem 5.

Ovde je važno da napomenemo da stavka izvoda mora da bude povezana sa partnerom iz šifarnika da bi mogla da bude uvezena u bazu podataka. Kao što je prethodno rečeno, prilikom uvoza izvoda program će pokušati da automatski poveže stavke izvoda sa partnerom iz šifarnika kupaca, dobavljača ili zaposlenih. Ovaj postupak opisan je ovde. Ako program ne uspe automatski da poveže stavku izvoda sa partnerom iz šifarnika, stavka izvoda će biti prikazana žutom bojom i biće potrebno da ručno povežete partnera sa stavkom na način koji je opisan u sledećem odeljku.

RUČNO POVEZIVANJE STAVKI IZVODA (PROMETA) SA PARTNERIMA IZ ŠIFARNIKA

Ako program ne uspe da automatski poveže partnera sa stavkom izvoda, stavka izvoda će u tabeli, koja je prikazana na slici, biti obojena žutom bojom a u koloni Opis greške biće upisan razlog zbog koga automatsko povezivanje nije uspelo.

U tom slučaju biće potrebno da ručno povežete stavku izvoda sa partnerom iz šifarnika. To možete da uradite tako što dva puta kliknete na stavku izvoda posle čega će se otvoriti prozor koji je prikazan na slici ispod.

Prozor za izmenu stavke izvoda

U polju koje je na slici označeno brojem 1 prikazuje se opis greške zbog koje automatsko povezivanje nije uspelo a informacije o partneru koje su preuzete sa servisa NBS su upisane u polje koje je na slici označeno brojem 2.

Na raspolaganju imate sledeće mogućnosti za povezivanje stavke izvoda sa partnerom iz šifarnika:

  1. U polju Druga strana možete da izaberete partnera koji je upisan u šifarnik kupaca, dobavljača ili zaposlenih. Ovde je važno da napomenemo da će, pošto kliknete na dugme OK, program automatski dodeliti tekući račun iz stavke izvoda izabranom partneru, da bi prilikom sledećeg uvoza povezivanje partnera sa stavkom izvoda moglo da bude obavljeno automatski.
  2. U slučaju da partner nije upisan u šifarnik možete da ga upišete na osnovu informacija koje su preuzete sa servisa NBS. Partnera možete da upišete u šifarnik tako što kliknete na dugme Upiši partnera u šifarnik posle čega će se otvoriti prozor za izbor vrste partnera (kupac, dobavljač ili zaposleni). Pošto izaberete vrstu partnera otvoriće se odgovarajući prozor (prozor za unos kupca, prozor za unos dobavljača ili prozor za unos zaposlenog) koji će biti popunjen sa podacima koji su preuzeti sa servisa NBS.

Datum poslednje izmene članka: 15.06.2024